با افزایش تنش ها بر سر لایحه جدید کمک های خارجی ایالات متحده، بلینکن سفر بزرگی به چین را آغاز می کند


شانگهای (AP) – آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، پس از تصویب یک بسته کمک خارجی که شامل میلیاردها دلار کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان و همچنین نیرو است، با یک بازوی دیپلماتیک قوی، سفر بزرگی به چین را آغاز کرد. شرکت مادر TikTok که در چین مستقر است، پلتفرم رسانه های اجتماعی را خواهد فروخت – همه زمینه های مناقشه بین واشنگتن و پکن.

بلینکن روز چهارشنبه تنها چند ساعت پس از رای‌گیری سنا در مورد لایحه‌ای که مدت‌ها متوقف شده بود وارد شانگهای شد و کمی پیش از آن که جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن، آن را امضا کند و به قانون تبدیل شود تا عزم ایالات متحده برای دفاع از متحدان و شرکای خود را نشان دهد. تصویب این لایحه پیچیدگی‌های بیشتری را به رابطه پیچیده‌ای اضافه می‌کند که به دلیل اختلافات بر سر اختلافات متعدد جهانی و منطقه‌ای تیره شده است.

با این حال، این واقعیت که بلینکن در حال انجام این سفر است – اندکی پس از گفتگوی بین بایدن و رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، سفر مشابه جانت یلن وزیر خزانه داری به چین و گفتگو بین روسای وزارت دفاع ایالات متحده و چین – نشانه ای است. که هر دو طرف حداقل آماده بحث در مورد اختلافات خود هستند.

این لایحه که عمدتاً مورد علاقه چین است، 8 میلیارد دلار برای مقابله با تهدیدات چین در تایوان و منطقه هند و اقیانوس آرام اختصاص می‌دهد و به شرکت چینی ByteDance 9 ماه فرصت می‌دهد تا TikTok را بفروشد و در صورت ادامه فروش، امکان تمدید سه ماهه آن وجود دارد. چین با کمک ایالات متحده به تایوان که آن را یک استان مرتد می داند، مخالفت کرده و بلافاصله این اقدام را به عنوان یک تحریک خطرناک محکوم کرد. او همچنین به شدت با تلاش‌ها برای فروش اجباری TikTok مخالفت می‌کند.

این لایحه همچنین 26 میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل و کمک های بشردوستانه به فلسطینیان در غزه و همچنین 61 میلیارد دلار به اوکراین برای دفاع در برابر تهاجم روسیه اختصاص می دهد. دولت بایدن از واکنش چین به جنگ غزه ناامید شده است و با صدای بلند شکایت کرده است که حمایت چین از بخش نظامی-صنعتی روسیه به مسکو اجازه داده تا تحریم‌های غرب را دور بزند و حملات به اوکراین را افزایش دهد.

حتی قبل از اینکه بلینکن در شانگهای – جایی که او پنجشنبه قبل از سفر به پکن جلساتی را برگزار خواهد کرد – دفتر امور تایوان چین از کمک به تایپه انتقاد کرد و گفت که این کمک‌ها به طور جدی نقض تعهدات ایالات متحده در قبال چین است و سیگنال اشتباهی به جدایی‌طلبان می‌فرستد که در حال جنگ هستند. برای استقلال تایوان نیروها» و جمهوری جزیره ای خودگردان را به «وضعیت خطرناک» سوق می دهد.

چین و ایالات متحده بازیگران اصلی منطقه هند و اقیانوسیه هستند و واشنگتن به طور فزاینده ای در مورد تهاجمی فزاینده پکن در سال های اخیر نسبت به تایوان و کشورهای جنوب شرقی آسیا که با آنها اختلافات ارضی و دریایی قابل توجهی در جنوب – دریای چین دارد، نگران شده است .

ایالات متحده مانورهای نظامی چین که تایوان را تهدید می کند، که پکن آن را یک استان مرتد می داند و متعهد شده است که در صورت لزوم با زور با سرزمین اصلی متحد شود، به شدت محکوم کرده است. دولت های متوالی ایالات متحده به طور پیوسته حمایت نظامی و فروش خود را به تایوان افزایش داده اند که خشم چین را برانگیخته است.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه هفته گذشته گفت که بلینکن «هم به طور خصوصی و هم به طور علنی بر ادامه علاقه آمریکا به حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تأکید خواهد کرد. ما معتقدیم که این برای منطقه و جهان حیاتی است.”

در دریای چین جنوبی، ایالات متحده و سایر کشورها به طور فزاینده ای نگران اقدامات تحریک آمیز چین در مناطق مورد مناقشه و اطراف آن هستند.

به ویژه، ایالات متحده به آنچه که تلاش های چین برای مداخله در فعالیت های دریایی مشروع دیگران در دریا، به ویژه فیلیپین و ویتنام می خواند، اعتراض کرده است. این موضوع اصلی نگرانی در این ماه بود، زیرا بایدن یک نشست سه جانبه با نخست وزیر ژاپن و رئیس جمهور فیلیپین برگزار کرد.

دولت بایدن در مورد اوکراین که به گفته مقامات آمریکایی موضوع اصلی گفتگو در جریان دیدار بلینکن خواهد بود، گفت که حمایت چین به روسیه اجازه داده است تا پایگاه دفاعی و صنعتی خود را تا حد زیادی بازسازی کند و نه تنها بر جنگ در اوکراین بلکه تهدیدی برای یک منطقه گسترده تر نیز تأثیر بگذارد. امنیت اروپا

بلینکن در گذشته گفت: «اگر چین از یک سو خواهان روابط خوب با اروپا و سایر کشورها است، از سوی دیگر، نمی‌تواند به بزرگترین تهدید برای امنیت اروپا از زمان پایان جنگ سرد دامن بزند». هفته ها

چین می گوید حق تجارت با روسیه را دارد و آمریکا را متهم می کند که با تسلیح و تامین مالی اوکراین، آتش را برافروخته است. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه گفت: ارائه لایحه کمک‌های کلان به اوکراین توسط ایالات متحده در حالی که اتهامات بی‌اساسی علیه مبادلات عادی اقتصادی و تجاری بین چین و روسیه مطرح می‌کند، بسیار ریاکارانه و غیرمسئولانه است.

در خاورمیانه، مقامات آمریکایی از بایدن به پایین بارها از چین درخواست کرده اند تا از هر اهرمی که ممکن است با ایران داشته باشد برای جلوگیری از تبدیل شدن جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه به یک درگیری منطقه ای گسترده تر، استفاده کند.

در حالی که به نظر می رسد چین عموماً پذیرای چنین تماس هایی بوده است – به ویژه به دلیل اینکه شدیداً به واردات نفت از ایران و سایر کشورهای خاورمیانه وابسته است – تنش ها از زمان آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر و حملات مستقیم و ضدحمله های اخیر به طور پیوسته افزایش یافته است. بین اسرائیل و ایران

بلینکن از چین خواست موضع فعال تری در فشار بر ایران اتخاذ کند تا به تنش در خاورمیانه دامن نزند. او با همتای چینی خود، وانگ یی، گفت‌وگو کرد و مکرراً از چین خواست به ایران دستور دهد گروه‌های نیابتی مورد حمایت خود در منطقه، از جمله حماس، حزب‌الله لبنان، حوثی‌های یمن و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه را مهار کند.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه گفت که بلینکن بر علاقه آمریکا به چین تاکید خواهد کرد و با استفاده از “هر کانال یا نفوذی که دارد تلاش می کند تا نیاز به خویشتنداری را به همه طرف ها از جمله ایران اعلام کند.”

ایالات متحده و چین همچنین بر سر حقوق بشر در منطقه غربی سین کیانگ چین، تبت و هنگ کنگ، و همچنین سرنوشت چندین شهروند آمریکایی که به گفته وزارت امور خارجه آمریکا توسط مقامات چینی “به اشتباه بازداشت شده اند” و تامین مواد مخدر با یکدیگر اختلاف دارند. پیش سازهای فنتانیل مصنوعی که مسئول مرگ هزاران آمریکایی است.

چین بارها انتقاد آمریکا از حقوق خود را رد کرده و آن را دخالت ناروا در امور داخلی خود دانسته است. با این حال، به گفته نماینده وزارت امور خارجه، بلینکن دوباره این مسائل را مطرح خواهد کرد.

یکی دیگر از مقامات وزارتخانه که به شرط ناشناس ماندن برای بررسی گفتگوهای خصوصی بلینکن با مقامات چینی صحبت کرد، گفت که چین تلاش هایی را برای محدود کردن صادرات موادی که قاچاقچیان برای تولید فنتانیل استفاده می کنند انجام داده است، اما باید اقدامات بیشتری انجام شود.

سال گذشته، دو طرف توافق کردند که یک گروه کاری برای یافتن راه هایی برای مقابله با افزایش تولید پیش سازهای فنتانیل در چین و صادرات آنها به خارج از کشور ایجاد کنند. مقامات ایالات متحده می گویند که آنها معتقدند در برابر صنعت غیرقانونی پیشرفت هایی داشته اند، اما بسیاری از تولیدکنندگان راه هایی برای دور زدن محدودیت های جدید یافته اند.

این مقام گفت: «ما باید شاهد پیشرفت مستمر و پایدار باشیم» و افزود که «اجرای منظم تر» علیه تولیدکنندگان پیش ساز چینی «یک سیگنال قوی از تعهد چین به حل این مشکل ارسال می کند».

متیو لی، آسوشیتدپرس

دیدگاهتان را بنویسید