سازمان عفو ​​بین‌الملل گزارش می‌دهد که قوانین بین‌المللی به دلیل جنگ‌های غزه و اوکراین در آستانه سقوط است


لندن (AP) – عفو بین‌الملل روز چهارشنبه هشدار داد که حقوق بین‌الملل در بحبوحه نقض آشکار در غزه و اوکراین، افزایش درگیری‌های مسلحانه، افزایش اقتدارگرایی و نقض گسترده حقوق در سودان، اتیوپی و میانمار در آستانه سقوط است. گزارش سالانه خود را منتشر کرد.

این گروه حقوق بشری گفت که قدرتمندترین دولت‌ها، از جمله ایالات متحده، روسیه و چین، قوانین و ارزش‌های بین‌المللی مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر را نادیده می‌گیرند و غیرنظامیان را در درگیری مجبور می‌کنند تا بالاترین هزینه را بپردازند.

اگنس کالامار، دبیر کل سازمان عفو ​​بین الملل، گفت که سطح نقض نظم بین المللی ثبت شده در سال گذشته “بی سابقه” بوده است.

او گفت: «بی‌توجهی آشکار اسرائیل به قوانین بین‌المللی با شکست متحدانش در توقف خونریزی غیرنظامیان در غزه تشدید می‌شود». بسیاری از این متحدان همان معماران آن نظام حقوقی پس از جنگ جهانی دوم بودند.»

این گزارش بر ناکامی ایالات متحده در محکوم کردن نقض حقوق اسرائیل و استفاده از حق وتو برای فلج کردن شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد قطعنامه آتش بس غزه و همچنین تجاوز مستمر روسیه به اوکراین تاکید می کند. او همچنین به تقویت نظامی چین در میانمار و اینکه چگونه پکن خود را در برابر نظارت بر رفتارش با اقلیت اویغور محافظت کرده است، اشاره کرد.

او به آسوشیتدپرس گفت: «ما در اینجا سه ​​کشور بسیار بزرگ داریم، از جهات مختلف، ابرقدرت‌هایی که در شورای امنیت نشسته‌اند، که ظرفیت شورای امنیت را سلب کرده‌اند و قوانین بین‌المللی را از توانایی آن برای حمایت از مردم سلب کرده‌اند. در لندن.

این گزارش که به تشریح ارزیابی عفو بین الملل از حقوق بشر در 155 کشور می پردازد، بر افزایش اقدامات منفی علیه حقوق زنان و برابری جنسیتی در سال 2023 تاکید می کند.

این سازمان به سرکوب وحشیانه اعتراضات زنان در ایران، فرمان‌های طالبان «با هدف محو زنان از زندگی عمومی» در افغانستان، و محدودیت‌های قانونی سقط جنین در ایالات متحده و لهستان و غیره اشاره کرد.

این گروه حقوق بشر همچنین نسبت به تهدید فناوری‌های جدید در صورت عدم کنترل هشدار داد و گفت: پیشرفت‌های سریع در هوش مصنوعی و ابزارهای نظارت انبوه می‌تواند برای دامن زدن به درگیری‌ها، تجاوز به حقوق و آزادی‌ها و ایجاد اختلاف در یک سال مهم انتخاباتی مورد استفاده قرار گیرد.

کالامار گفت که پیشرفت های فنی غیرقانونی “می تواند به عنوان سلاح تبعیض، اطلاعات نادرست و تفرقه استفاده شود.”

___

خبرنگار ویدئویی آسوشیتدپرس، کوین ها، در این گزارش مشارکت داشت.

سیلویا هوی، آسوشیتدپرس

دیدگاهتان را بنویسید