قانون TikTok جرقه تقابل جدیدی را بین پکن و واشنگتن ایجاد می کند. بعد از این چه خواهد شد؟


واشنگتن (AP) – TikTok خود را برای یک نبرد قانونی علیه قانونی ایالات متحده آماده می کند که پلت فرم رسانه های اجتماعی را مجبور به قطع روابط با شرکت مادر چینی خود می کند. این اقدام تقریباً مطمئناً توسط مقامات چینی حمایت می شود زیرا رقابت شدید بین ایالات متحده و چین آینده یک راه بسیار محبوب برای اتصال جوانان آمریکایی به اینترنت را تهدید می کند.

پکن گفت که TikTok باید با آنچه قانونگذاران آمریکایی آن را «غارتگرانه» می‌خواند مبارزه کند تا «همه چیزهای خوبی را که دارند از دیگران ربوده است». اگر این چالش قانونی با شکست مواجه شود، ناظران می گویند که مقامات چینی بعید است این فروش را تایید کنند، که می تواند به عنوان تسلیم در برابر واشنگتن تلقی شود.

الکس کاپری، مدرس ارشد در دانشگاه ملی سنگاپور و پژوهشگر بنیاد Hinrich، گفت که پکن ممکن است بخواهد اقدامات ایالات متحده علیه پلتفرم ویدیوی کوتاه محبوب یک “سابقه بد” ایجاد نکند. اگر پکن در برابر آمریکا تسلیم شود، چگونه پایان خواهد یافت؟

به گفته هو شیجین، سردبیر سابق، قانونی که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده این هفته امضا کرد، می تواند به واشنگتن اجازه دهد تا دامنه خود را به سایر برنامه های مرتبط با چین، مانند پلت فرم تجارت الکترونیک محبوب Temu، گسترش دهد و متحدان ایالات متحده را تشویق کند که از این روش پیروی کنند. -مسئول روزنامه حزبی گلوبال تایمز.

هو، که اکنون یک مفسر سیاسی است، روز چهارشنبه در رسانه های اجتماعی چین گفت که TikTok با 170 میلیون کاربر آمریکایی، باید “شجاعت بیشتری برای مبارزه تا آخر داشته باشد و از تسلیم شدن خودداری کند.”

TikTok متعهد شده است که قانون جدید ایالات متحده را به چالش بکشد که شرکت مادر مستقر در پکن را ملزم می‌کند تا طی یک سال سهام خود را برای جلوگیری از ممنوعیت واگذار کند. این شرکت این قانون را نقض حقوق آزادی بیان کاربران خود توصیف کرد که اکثر آنها از این برنامه برای سرگرمی استفاده می کنند.

این شرکت در پلتفرم رسانه اجتماعی X نوشت: ما معتقدیم که حقایق و قانون به وضوح طرف ماست و در نهایت پیروز خواهیم شد.

جنگ بر سر TikTok تنش ها را بین ایالات متحده و چین افزایش داده است و هر دو متعهد شده اند از منافع اقتصادی و امنیت ملی خود محافظت کنند. قانونگذاران ایالات متحده نگران هستند که مالکیت چین بر این اپلیکیشن به پکن اجازه اعمال نفوذ ناخواسته در ایالات متحده، به ویژه بر ذهن های جوان را بدهد. این قانون به دنبال مجموعه‌ای از موفقیت‌های واشنگتن در مهار نفوذ شرکت‌های چینی از طریق ممنوعیت، کنترل صادرات و واگذاری اجباری است که اعتراض پکن را برانگیخت که ایالات متحده به دنبال خفه کردن رشد چین از طریق اجبار اقتصادی است.

ایالات متحده قبلاً سایر شرکت های چینی را مجبور به کناره گیری از سرمایه گذاری کرده است، از جمله در سال 2020 زمانی که Beijing Kunlun، یک شرکت چینی بازی های ویدیویی موبایلی، پس از دریافت دستور فدرال، با فروش اپلیکیشن دوستیابی همجنس گرایان Grindr موافقت کرد. اما TikTok که توسط یک شرکت چینی فقط برای بازارهای خارج از کشور ایجاد شده است و گواهی بر مهارت فناوری این کشور در صحنه جهانی است، یک تجارت با سابقه است که پکن نمی‌خواهد آن را از دست بدهد.

گابریل ویلداو، مدیر عامل شرکت مشاوره و مشاوره Teneo مستقر در نیویورک، گفت: عزت ملی در خطر است و می‌تواند «بر منافع مالی سرمایه‌گذاران ByteDance» از جمله سرمایه‌گذاران جهانی که 60 درصد سهام شرکت را در اختیار دارند، اولویت داشته باشد.

انتظار می رود چالش حقوقی این شرکت به نگرانی های اصلاحیه اول تکیه کند و ممکن است سال ها ادامه یابد. تحلیلگران می گویند پکن روی یک پیروزی قانونی شرط بندی می کند.

دومینیک چیو، تحلیلگر گروه اوراسیا، گفت که اگر TikTok برنده نشود، چه باید کرد، احتمالا هنوز با رهبری چین در حال بحث است. چیو گفت، رئیس جمهور شی جین پینگ، که باید در مورد اجازه یا جلوگیری از فروش امضا کند، احتمالاً تصمیم نهایی را نگرفته است.

سون یون، مدیر برنامه چین مرکز واشنگتن استیمسون گفت: خوشبختانه برای شی، پکن مجبور نیست تصمیم بگیرد. او گفت: “خیلی چیزها می توانند تغییر کنند.”

اگر قانونگذاران به خواسته خود برسند و فروش اتفاق بیفتد، احتمالاً یک فرآیند پیچیده و درهم و برهم برای TikTok خواهد بود، که باید عملیات ایالات متحده خود را از هر چیز دیگری جدا کند.

اولاً، انتظار می‌رود که برچسب قیمت کسب‌وکار TikTok در ایالات متحده – که ناشناخته است – به اندازه‌ای بالا باشد که سرمایه‌گذاران و شرکت‌هایی را که می‌توانند آن را بپردازند، به شدت محدود کند. برخی از سرمایه گذاران – از جمله وزیر خزانه داری سابق استیو منوچین – قبلاً خود را به عنوان خریداران بالقوه نسخه آمریکایی TikTok معرفی کرده اند. به گفته ردیاب بازار Pitchbook، ByteDance خصوصی 220 میلیارد دلار ارزش دارد.

و در مورد اینکه چه اتفاقی برای الگوریتم TikTok می‌آید، سس مخفی که ویدیوهای کوتاهی را بر اساس علایق کاربران ارائه می‌کند و وضعیت پلتفرم را به‌عنوان یک غول‌افکن فرهنگی تقویت می‌کند، تردید وجود دارد.

ByteDance از کنترل الگوریتم اسپین‌آف آمریکایی TikTok منع می‌شود. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مقامات چینی بر اساس قوانین صادرات بازنگری شده در سال 2020، زمانی که رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ تلاش کرد تا از طریق یک فرمان اجرایی که در دادگاه های فدرال مسدود شده بود، تیک تاک را ممنوع کند، هرگونه فروش فناوری را که فیدهای TikTok مردم را پر می کند، مسدود خواهند کرد.

برخی از جمله منوچین گفتند که TikTok باید با استفاده از فناوری جدید در ایالات متحده راه اندازی شود. اما مشخص نیست که چه شکلی می‌تواند باشد یا چقدر می‌تواند نوع توصیه‌های ویدیویی را که کاربران به دیدن آن عادت دارند بازتولید کند.

رابین برک، استاد علم اطلاعات در دانشگاه کلرادو بولدر، می‌گوید که برخی از جنبه‌های این الگوریتم را می‌توان توسط خودی‌های صنعت تکرار کرد. اما او همچنین اشاره کرد که مناطقی وجود دارد که TikTok از رقبای خود جلوتر است و کپی کردن آن ممکن است دشوار باشد.

برک گفت: «TikTok همه تجربه‌ها را دارد، آنها همه داده‌ها را دارند. من فکر می کنم بعید است که یک تجارت آمریکایی – مگر اینکه فناوری را از شرکت مادر به ارث برده باشد – بتواند چیزی معادل ایجاد کند. البته نه فورا.»

___

دکه کان خبرنگار AP از پکن کمک کرد.

دیدی تان و هاللویا هادرا، آسوشیتدپرس

دیدگاهتان را بنویسید