تغییرات آب و هوایی مالاریا را به مناطق جدیدی می آورد. هرگز آفریقا را ترک نکرد


لاگوس، نیجریه (AP) – هنگامی که سال گذشته تعداد کمی از موارد مالاریا بومی در ایالات متحده یافت شد، یادآوری این بود که تغییرات آب و هوایی تهدید برخی از بیماری ها را احیا یا تغییر می دهد. اما مالاریا هرگز قاره آفریقا را ترک نکرد و میلیون ها نفر را کشت یا بیمار کرد.

Funmilayo Kotun، 66 ساله ساکن ماکوکو، یک سکونتگاه غیررسمی در شهر لاگوس نیجریه را در نظر بگیرید. حوضچه های آب کثیف آن، بستری را برای پشه هایی ایجاد می کند که مالاریا را گسترش می دهند. Kotun نمی تواند تورهای تخت تحت درمان با حشره کش را بخرد که هر کدام بین 7 تا 21 دلار قیمت دارند و داروهای ضد مالاریا یا درمان بسیار کمتری دارند.

پیش از روز جهانی مالاریا در روز پنجشنبه، آنچه باید در مورد وضعیت آفریقا بدانید در اینجا آمده است:

مالاریا هنوز هم شیوع دارد

انگل مالاریا عمدتاً از طریق پشه های آلوده به انسان سرایت می کند و می تواند علائمی مانند تب، سردرد و لرز ایجاد کند. کودکان زیر 5 سال و زنان باردار بیشترین آسیب را دارند. توسعه واکسن هنوز در مراحل اولیه است: کامرون امسال اولین کشوری شد که به طور معمول واکسن جدید مالاریا را برای کودکان تجویز کرد که تنها حدود 30 درصد موثر است و انتقال را متوقف نمی کند. اخیراً واکسن دوم تأیید شده است.

موارد مقاومت به داروهای ضد مالاریا و حشره کش ها در حال افزایش است، در حالی که بودجه برای نوآوری توسط دولت ها و اهداکنندگان کند می شود.

شرایط زندگی نقش مهمی ایفا می کند: مناطق شلوغ، آب راکد، بهداشت نامناسب و عدم دسترسی به مواد درمانی و پیشگیری، همه مشکلات در بسیاری از مناطق هستند. و گونه‌های پشه‌های مهاجم، که قبلاً بیشتر در هند و خلیج فارس یافت می‌شدند، نگرانی جدیدی هستند.

یک مشکل رو به رشد

موارد مالاریا در سراسر جهان در حال افزایش است. تعداد مبتلایان از 233 میلیون در سال 2019 به 249 میلیون در 85 کشور در سال 2022 افزایش یافته است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، تعداد مرگ و میر ناشی از مالاریا از 576000 نفر در سال 2019 به 608000 نفر در سال 2022 افزایش خواهد یافت.

از 12 کشوری که حدود 70 درصد بار جهانی مالاریا را تشکیل می دهند، 11 کشور در آفریقا و دیگری در هند هستند. کودکان زیر 5 سال 80 درصد از 580000 مرگ ناشی از مالاریا در آفریقا در سال 2022 را تشکیل می دهند.

COVID-19 به پیشرفت آسیب می رساند

مبارزه با مالاریا در زمینه‌هایی مانند آزمایش‌های تشخیصی سریع، واکسن‌ها و تورهای بستر جدید با هدف مبارزه با مقاومت به حشره‌کش‌ها پیشرفت‌هایی داشته است، اما همه‌گیری COVID-19 و تغییر تمرکز و بودجه تلاش‌ها را متوقف کرده است.

مطالعه‌ای که سال گذشته در Tropical Medicine and Infectious Disease منتشر شد، نشان داد که تعطیلی‌های ناشی از کووید-19 منجر به اختلال در 30 درصد از مراکز بهداشتی روستایی در سراسر آفریقا شده است. موارد مالاریا دوباره شروع به افزایش کرده اند و روند کاهشی بین سال های 2000 تا 2019 را شکستند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، این روند نزولی ممکن است به زودی معکوس شود.

جهان گرم شده و مرزهای جدید

پیتر ساندز، مدیر اجرایی صندوق جهانی ایدز، گفت که آفریقا در “آخرین تغییرات آب و هوایی” قرار دارد و تعداد فزاینده رویدادهای آب و هوایی شدید، تلاش‌های کنترل مالاریا در مناطق کم درآمد و متوسط ​​را ویران می‌کند. سل و مالاریا، در دسامبر پیشگیری شد.

در سال 2023، گزارش جهانی مالاریا WHO برای اولین بار شامل بخشی در مورد ارتباط بین مالاریا و تغییرات آب و هوایی شد و اهمیت آن را به عنوان یک افزایش دهنده خطر بالقوه برجسته کرد. دانشمندان نگران این هستند که افرادی که زمانی در مناطقی زندگی می کردند که زمانی برای پشه ها ناپذیر بودند، از جمله در دامنه های کوه کلیمانجارو و در کوه های شرق اتیوپی، ممکن است آلوده شوند.

دکتر پرچس اندیفاسی، مسئول فنی مالاریا سازمان جهانی بهداشت در زیمبابوه گفت: در زیمبابوه، که گرم‌ترین روزهای دهه‌های اخیر بوده است، دوره‌های انتقال مالاریا در برخی مناطق طولانی‌تر شده است، “و این تغییر با تغییرات آب و هوایی مرتبط است.”

___

موتساکا از هراره، زیمبابوه گزارش داد.

___

آسوشیتدپرس برای سلامت و توسعه جهانی در آفریقا از بنیاد بیل و ملیندا گیتس بودجه دریافت می کند. AP تنها مسئول تمام محتوا است. استانداردهای AP را برای کار با موسسات خیریه، لیستی از حامیان و مناطق حمایت مالی شده را در AP.org بیابید.

دان ایکپوی و فارای موتساکا، آسوشیتدپرس

دیدگاهتان را بنویسید