دادگاه حقوق بشر اروپا حکم زندانی شدن قاضی سازمان ملل توسط ترکیه پس از کودتا را غیرقانونی دانست.


استانبول (AP) – دادگاه حقوق بشر اروپا روز سه شنبه اعلام کرد که یک قاضی سازمان ملل پس از کودتای سال 2016 در ترکیه به طور غیرقانونی زندانی شد.

دادگاه «دستگیری، بازداشت موقت، بازرسی از خانه آیدین سف آکائی و شخصاً غیرقانونی» را تشخیص داد. در این بیانیه آمده است که علیرغم نامه‌های سازمان ملل مبنی بر حق وی برای مصونیت دیپلماتیک و درخواست برای آزادی و لغو پرونده علیه وی، بازداشت وی تمدید شد.

دادگاه افزود که حق آزادی، امنیت و احترام به زندگی خصوصی آکای نقض شده است و ترکیه را موظف به پرداخت 28100 یورو (29955 دلار) به عنوان غرامت و هزینه کرد.

اما درخواست آزادی او را رد کرد زیرا یافته‌ها فقط مربوط به زندان قبلی او بود و نه حبس فعلی‌اش. آکای ​​در ژوئن 2017 به اتهام تروریسم مجرم شناخته شد و به هفت سال و شش ماه زندان محکوم شد.

این محکومیت در فوریه 2021، بیش از دو سال پس از پایان دوره او به عنوان قاضی سازمان ملل، تأیید شد و آکای، که 70 ساله است، در حال حاضر در زندان ریزه در ساحل دریای سیاه دوران محکومیت خود را می گذراند. دادگاه اروپا گفته است که حبس فعلی وی با تصمیم سال 2021 مرتبط است.

آکای، مشاور حقوقی سابق وزارت خارجه ترکیه و نماینده شورای اروپا، زمانی که در خانه خود در استانبول بازداشت شد، به عنوان قاضی در مکانیسم دادگاه های جنایی سازمان ملل مشغول به کار بود. او در میان هزاران ترکی بود که در جریان سرکوب این گروه که آنکارا آن را مسئول کودتای نظامی نافرجام ژوئیه 2016 می‌دانست، دستگیر شدند.

او متهم به مشارکت در یک سازمان تروریستی مسلح، یعنی گروهی به رهبری واعظ مقیم آمریکا، فتح الله گولن بود.

مقامات ترکیه جنبش گولن را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده اند که آنها را سازمان تروریستی فتح اللهی می نامند.

گولن که در پنسیلوانیا زندگی می‌کند، دست داشتن در کودتای کودتا را که منجر به کشته شدن بیش از 250 نفر در حمله نیروهای سرکش به پل بسفر استانبول و بمباران مکان‌هایی در آنکارا، پایتخت، از جمله پارلمان شد، رد کرده است.

ترکیه سه ماه فرصت دارد تا درخواست انتقال رای به دادگاه بالاتر را بدهد.

دادگاه حقوق بشر اروپا در استراسبورگ فرانسه مستقر است و به ادعاهای مربوط به نقض حقوق مدنی و سیاسی رسیدگی می کند.

آسوشیتدپرس

دیدگاهتان را بنویسید